عالیم قاسموف
turk donyasi
زبان،تاریخ و فرهنگ مردم ترک
درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ من خوش آمدید از اینکه به وبلاگ اینجانب سر میزنید خوشحالم. در ارائه و جمع آوری مطالب این وبلاگ سعی شده است مطالب مفید راجع به زبان ، فرهنگ و تاریخ مردم ترک از اکثر سایتها و وبلاگهای ایرانی و سایر کشورها به خصوص کشورهای ترک زبان دنیا استفاده شده است و در واقع گلچینی از مطالب سایت های مختلف است که در قالب یک وبلاگ جمع شده است. و سعی شده است با ارائه مطالب آموزش و همچنین لینک های مفید به یادگیران زبان ترکی کمکی کوچک کرده باشیم .خواهشمند است ما را از نظرات سازنده تان بی نصیب نفرمایید. ترکون دیلی تک سوگیلی ایستکلی دیل اولماز آیری دیله قاتسون بو اصیل دیل اصیل اولماز
نويسندگان
شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 15:55 :: نويسنده : داوود بدرزاده

 عاليم قاسم اف،اعجوبه هنري و نابغه موسيقي شرق

(عاليم قاسمف   (به توركي آزربايجاني: (Alim Qasımov) در ۱۹۵۷در شماخيكشور جمهوري آزربايجانبدنيا آمد. او يكي از موسيقيدانان آن كشور است.او يكي از معروفترين خوانندگان موسيقي مقاميآزربايجان است. عاليم قاسمف در سال ۱۹۹۹ جايزه موسيقي يونسكوimcرا برنده شد. اين جايزه را موسيقي‌دانان بزرگي چون شوستاكوويچ، برنشاين، راوي شانكارو نصرت فاتح علي خاندريافت كرده‌ است او در سال1989 در المان جايزه بون بنرا دريافت كرد. در سال 1993 در فرانسه ودر سال 1994 در امريكا نشان با مدال موسيقي تلطيف شد. در سال 1999 كاست موسيقي موسيقي مقامي او پر فروش ترين كاست سال معرفي شد. در سال 2000 در مركز صداهاي نادر اروپا صداي او ثبت شد در سال 2001 در فستيوال موسيقي شرق در سمرقند برنامه افتتاحيه خواند و به عنوان نفر اول به لقب بلبل شرقمفتخر شد. سازمان ملل در سال 2003 موسيقي مقام آذربايجاني راجزو شاهكارهاي شفاهي و ميراث معنوي بشر اعلام نمود. فضاپيماي كاوشگر ويجر ۱ نيز قطعه‌اي از موسيقي مقام به زبان توركي آزربايجاني با صداي عاليم قاسمف را براي پخش در فضا انتخاب نموده‌است. در سال 2009 البوم او در اروپا جزو 5 البوم پر فروش شناخته شد. او تاكنون كنسرت‌هايي در كشورهاي هلند، ژاپن، چين، ايتاليا، كانادا، روسيه، كشور هاي اسياي ميانه، فرانسه، ايران، انگليس، آلمان، اسپانيا، بلژيك، برزيلو ايالات متحدهو ... برگزار كرده‌است.

در سال ۱۹۷۸ وارد مدر سه موسيقي آصف زينالي باكو شد .در سال ۱۹۸۳ به دانشگاه موسيقي راه يافت ودر سال ۱۹۸۹ تحصيلات دانشگاهي در موسيقي را با رتبه اول به پايان رسانيد .
اولين اجراي رسمي وي درسن ۲۲ سالگي در تلويزيون آزربايجان بود كه دستگاه چهار گاه را با مشايعت تارزن بزرگ استاد حاجي محمد اف اجرا كرد . بعد از آن موفقيتهايي عظيم در داخل وخارج آز آزربايجان بدست آورد كه موجب شهرت وي و موسيقي آزربايجان در سطح جهان شد .
عاليم قاسم اف در سن ۲۵ سالگي برنده جايزه اول مسابقات موسيقي «‌جبار قاراياق دي اوغلو » شد .در سال ۱۹۹۹در شهر آخن آلمان به عنوان بهترين خواننده آواز ، جايزه سازمان يو نسكو ( معروف به نوبل موسيقي ) كه هر هنرمندي آرزوي دريافت آن را دارد به وي اعطا شد. در آگوست ، سال ۱۹۹۹ در فستيوال جهاني موسيقي در هر برن آلمان استقبال با شكوهي از وي به عمل امد كه از شبكه WDR آلمان به صورت زنده پخش شد CD عاليم قاسم اف برنده جايزهDeutschen schalplatten kritik گشته .آلبومهاي موسيقي عاليم قاسم اف بيش از همه در فرانسه عرضه شده وبخاطر درخشش هنري اش در اين كشور جايزه Grand prix du disque را دريافت كرده است . مجله موسيقي Songlinاورا به عنوان Top of the world ستوده ونشريه معتبر Die zeit آلمان اورا استاد بزرگ زمانه ناميده است . روزنامه فرانسوي لومند صداي عاليم را يكي از باشكوه ترين صداهاي جهان معرفي كرده ونيويورك تايمز از او به عنوان اعجوبه هنري از سرزمين آزربايجان نام ميبرد ، در ۱۱ مارس ۲۰۰۰ از طرف مركز انتخاب صداهاي نادر اروپا صداي عاليم قاسم اف جز صداهاي نادر بشري ثبت شده است . به پاس احيا ومعرفي موسيقي آزربايجان در سطح جهان لوح برترين بهتربنها را از آن خود كرده است .در سپتامبر ۲۰۰۱ در فستيوال جهاني شرق كه از سوي يونسكو در سمرقند برگزار شد عاليم قاسم اف با اجراي قطعاتي از چهرگاه نشان اول فستيوال را دريافت كرد ودر يك كلام ميتوان او را بلبل ترانه شرق ناميد . وي به عنوان بزرگترين خواننده موسيقي مقامي در آزربايجان تاكنون ۹ آلبوم را عرضه كرده است وي كنسرتهايي در ايران شامل جشنواره فجر در تهران ، اردبيل ( ديماه ۸۰) وتبريز(۳تا ۱۵ مارس ۲۰۰۱) وهمچنين در كشورهاي ديگري چون : فرانسه ، ايالت كينگ دام ، آلمان ، بلژيك، اسپانيا ، برزيل وامريكا اجرا كرده است كه اجراي آهنگ« ساري گلين » كه جزء آهنگهاي ملي آزربايجان ( خالق ماهنسي ) مي باشد احساسات بساري در آلمان وتبريز بر انگيخت .
مهارت عاليم تنها به آواز محدود نمي شود وي همچنين داراي مهارت كافي در تارنوازي وهمچنين بهترين نوازنده قاوال نيز به شمار مي رود . وي در راه رسيدن به اين افتخارات از محضر اساتيد بزرگي چون : سييد خان شوشينسكي،ادي گوزل اف ، حاج بابا حسين اف وآقا خان عبداله يف بهره برده است اكنون وي صاحب دو دختر ويك پسر مي باشد كه دختر بزرگتر او ( فرقانه) آواز را در حد استادي اجرا مي كند.
بي شك بزرگترين افتخار عاليم قاسم اف كسب جايزه سازمان يو نسكو مي باشد .
 
 

آزربايجان شمالي سرزميني كه نزديكي فرهنگي اش به ايران، موسيقي سنتي آن را براي ما جذابتر از موسيقي سنتي هر كشور ديگري كرده است و به همين دليل است كه هرگاه كنسرتي با حضور بزرگان موسيقي جمهوري آزربايجان برگزار مي شود و يا آلبومي با هنرمندي آنان -افرادي چون راميز قلي اف ، هابيل علي اف و عاليم قاسيمف به بازار مي آيد همواره با استقبال مردم مواجه مي شود.
اما حكايت عاليم حكايت ديگري است.
او هنرمندي از موسيقي آزربايجان است كه توانسته است قلل رفيع موسيقي جهان را فتح كند و آوازه اش بيش از سايرين ، ملل جهان را درنورديده است. عاليم با صداي خود ، با انتخاب اشعار و با لحن و موسيقي خاص خود ، گويي شنونده را جادو مي كند و مي تواند تا هرگاه كه بخواهد تمام حواس شنونده را به خود معطوف كند“قاسيمف ضربي ها را بسيار با شور و حرارت اجرا مي كند و آواز خود را با دايره اي كه خود مي نوازد همراه مي كند. وي خواننده اي جسور و بي باك است كه خلاقيت هاي خود را با شجاعت معرفي مي نمايد.” (۱)
قاسيمف كه البوم او به نام “هنر موسيقي مقامي” در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و در كشورهائي چون فرانسه ، انگلستان ، آلمان، بلژيك ، اسپانيا، برزيل، ايالات متحده آمريكا و ايران به روي صحنه رفته است.
قاسيمف در سال ۱۹۹۹ جايزه موسيقي يونسكو را از آن خود كرد كه براي او بسيار غير منتظره بود:«من فكر مي كنم كه اين جايزه به خاطر خلوصي كه در اجراي موسيقي دارم به من تعلق گرفته است. من هيچگاه فردي را كه براي شنيدن موسيقي آمده است را فريب نمي دهم. ممكن است من در زندگي به مردم آسيب رسانده باشم يا دروغ گفته باشم ، اما رفتار من دربرابر هنرم بسيار صادقانه و خالص است.
منظور من از اين حرفها آن ست كه هيچگاه به شنونده به چشم راهي براي به سود رسيدن نگاه نكرده ام. من هميشه آنطور كه احساسم به من مي گويد موسيقي اجرا مي كنم، آنطور كه دلم مي خواهد. من مي توانم طوري بخوانم كه شنونده پسند باشد ولي اينكار را نمي كنم. من هميشه به طور مستقل مي خوانم و رفتار مي كنم. آنطور كه قلبم به من مي گويد.فرغانه شاهد است كه من هميشه همينطور به اجراي موسيقي مي پردازم. چه ۳ نفر شنونده داشته باشم چه هزار نفر.»
فرغانه دختر استاد است كه در چند آلبوم با او همكاري داشته است از جمله آلبوم درياي عميق عشق كه در سال ۲۰۰۰ منتشر شده است.
● جايزه موسيقي يونسكو
جايزه ايست معتبر كه در سال ۱۹۷۵ پايه گذاري شد و هرساله به موزيسين ها و موسساتي كه در راه غني سازي و توسعه موسيقي گام برمي دارند اهدا مي شود. اين جايزه در خدمت صلح، نزديكي انسانها، همكاري هاي بين المللي و اهداف ديگر سازمان ملل متحد و سازمان يونسكو است.
اين جايزه زمينه هاي اهدا مي شود:
▪ آهنگ سازي :كه به آهنگسازان براي مجموعه آثار توليدي آنان اهدا مي شود.
▪ اجرا :كه به يك فرد يا گروه در زمينه هاي موسيقي سنتي ، پاپ ، كلاسيك و جاز ، براي اجراهاي زنده
نان تعلق مي گيرد.
▪ موسيقي شناسي / خبرنگاري موسيقي : كه به موسيقي دانان و منتقدان موسيقي براي تحقيقات و نقدهاي مي شود.
● مدرسان موسيقي
درك موسيقي مقامي -بخصوص براي آنان كه تورك و تورك زبان نيستند -آسان نيست. قاسيمف توجه به موارد زير را براي آنان كه تازه در راه آشنائي با موسيقي مقامي گام نهاده اند پيشنهاد مي كند:
« قبل از هرچيز بايد به صداي دايره ، نوع خوانش خواننده و حركاتي كه او بروي سن انجام مي دهد توجه كرد. همچنين بايد به بداهه پردازي و وسعت صداي خواننده توجه داشت.»
براي او ارائه موسيقي مقامي به خارجي ها آسان تر است. او مي گويد:«هنگامي كه در خارج از كشور به اجراي برنامه مي پردازم، راحت تر هستم. در آزربايجان چيزي مانع وارد شدن من به دنياي خودم مي شود.
در آزربايجان شنونده ۹۰% كاري كه قرار است ارائه شوند را مي دانند و شنونده حرفه اي موسيقي مقامي هستند و من وظيفه دارم كه انتظارات آنها را به طور كامل برآورده كنم. احساس مي كنم كه بايد مراقب تمام حركاتم باشم.»
عاليم در كودكي وارد دنياي موسيقي مقامي شد، زماني كه تنها براي دل خود مي خواند . او در شهر شاماخي در صد كيلومتري شمال غربي باكو رشد كرد.
قاسيمف از دوران كودكي اش به ياد مي آورد «هيچگاه فكر نمي كردم كه خواننده شوم و هيچكدام از اعضاي خاواده ام تاثيري در روند حرفه اي من – حداقل به طور مستقيم – نداشته اند. پدرم صداي خوبي دارد ولي به طور حرفه اي نمي خواند.» پدر عاليم در مجالس عروسي آزربايجان مي خواند.
ولي او مي پذيرد كه تاثيراتي را از والدينش گرفته است:«مادرم بسيار پر انرژي است. پدرم صداي خوبي دارد ولي او تنها براي خودش مي خواند. او بسيار ساكت و آرام است. من فكر مي كنم كه انرژِي ام را از مادرم به ارث برده ام و صدايم را از پدرم و اين تقدير بود كه سرنوشتي اينچنين را براي من رقم زد.»
امروز عاليم و همسرش “تاميلا آسلانووا” در خانه اي زندگي مي كنند كه اتاق هايش با پوسترهائي از اجراهاي مختلف عاليم در سراسر جهان پوشيده شده است. آنها سه فرزند دارند، يك پسر به نام قدير و دو دختر به نامهاي فرغانه و دلربا. و فرغانه است كه چندسالي است همراه پدر به اجراي موسيقي مقامي مي پردازد. «هرگاه فرغانه در كودكي گريه مي كرد ، من براي ساكت كردن او به اجراي موسيقي مقامي مي پرداختم. هنگاميكه زبان به سخن گشود به او غزل مي اموختم و زماني كه آموختن آواز به او را آغاز كردم ، فهميدم كه پتانسيل لازم براي اجراي موسيقي را دارد.»
«گاهي بعضي از دوستان به من مي گويند كه آرام باشم و براي اجرا به خودم زياد فشار نياورم; ولي من با نظر آنها موافق نيستم. تا خودتان را به پاي هنر قرباني نكنيد، هنر براي شما زنده نمي شود.»

مصاحبه با عاليم قاسم اف خواننده شهير موسيقي آزربايجان :
به نظر شما موسيقى آزربايجان در شرايط حاضر چه وضعيتى دارد؟
عاليم قاسم اف :اجازه بدهيد اين سئوال را مالك منصور اف، (نوازنده تار گروه) جواب دهد چون ايشان حضور ذهن بهترى نسبت به من دارند.
مالك منصور اف:نمى شود گفت وضعيت عمومى موسيقى خراب است اما نرمال هم نيست و در تمام دنيا هم همين است. ما در سفر هاى زيادى كه به كشور هاى مختلف از جمله فرانسه داشته ايم، مى بينيم كه موسيقى اصيل در سايه است اما انواع ديگر موسيقى رونق دارد، در آزربايجان هم همين است. البته اين شامل عاليم نمى شود چون ايشان براى خودشان سبكى دارند. ما در تاريخ آزربايجان موسيقيدان هايى داريم كه همواره اسمشان در تاريخ مانده است. در دوره هاى قديم براى موسيقى اصيل و اهالى آن حرمت زيادى قائل بودند اما امروز با پيدا شدن انواع سبك ها اين حرمت ها كم رنگ شده است.
آقاى مالك منصور اف به نظر شما چرا موسيقى اصيل در سايه قرار گرفته است؟
مالك منصور اف :من فكر مى كنم كه يكى از دلايل اصلى آن تلويزيون است. شما مايكل جكسون را در نظر بگيريد كه راديو و تلويزيون تا چه اندازه براى او تبليغ مى كند و آگهى پخش مى كند. براى اينكه مايكل به تنهايى درآمد ندارد تمام دوروبرى هاى او سود مى برند و برايش اينگونه تبليغ مى كنند در حالى كه نمى توان از اثر او هيچ الهامى گرفت چرا كه شعرى كه او مى خواند اشعارى نيست كه مثل حافظ و فضولى به آدم الهام دهند.
آقاى عاليم قاسم اف نظر شما چيست؟
عاليم قاسم اف :از دوره قديم هنر اصيل يا بهتر بگويم هنرى كه روح اهورايى دارد در ميان مردم مقبول بوده است. در دوره قديم در روستا ها سه مرد وجود داشتند كه اين مردان مشهور بودند به اينكه روح اهورايى دارند، حرف اين مرد ها براى مردم حجت بود يعنى مى خواهم بگويم جامعه اگر يكدست نباشد اين مشكلات پيش مى آيد و بايد بدانيد كه هميشه هنرمند و آنكه هنر را دقيق متوجه مى شود كم است.
خب در اين ميان هنرمندان چه نقشى مى توانند ايفا كنند تا موسيقى اصيل از جايگاه خوبى برخوردار باشد؟
عاليم قاسم اف :من تاكيد مى كنم كه اين امر در شكل كلى نمى تواند ايجاد شود. اما انسان هاى توانمند متعهد، روشنفكران و نخبگان و نيز انسان هايى كه امكانات مالى مناسبى دارند مى توانند دست به دست هم دهند تا هنر اصيل به آن حرمت واقعى خود برسد. انسان هايى هم كه در كنار و گوشه زندگى مى كنند بالاخره روزى مى فهمند كه هنر اصيل يعنى چه و چه كسانى در واقع داعيه دار اين هنر هستند. من علت ديگرى هم براى اين كار متصور مى بينم و آن خود آنهايى هستند كه صاحب اين هنر هستند، اين هنر خيلى سخت است و كار هر كسى نيست كه آن را به انجام رساند. اما يك عده خيلى راحت وارد تلويزيون مى شوند و مى گويند من خواننده مقام هستم. او ديگر نمى داند كه دارد مقام را تخريب مى كند و مخاطب را از اين هنر فرارى مى دهد.
به نظر شما هنرمند در قبال وضعيت اجتماعى جامعه خود وظيفه اى بر عهده دارد تا بتواند ادعا كند كه هنرمند متعهدى است. مى خواهم ببينم يك هنرمند آزربايجانى در قبال مشكلات اجتماعى چه مى كند؟
عاليم قاسم اف :اين فقر از اول بوده و تازه زندگى ما حالا خيلى بهتر از گذشته است. من از زندگى خودم مى گويم؛ خب اول زندگى رنج و سختى است اما به تدريج زندگى زيبا مى شود، بايد تلاش كرد و زحمت كشيد.
يعنى شما معتقديد وضعيت زندگى مردم آزربايجان بهتر از دورانى است كه هنوز فروپاشى صورت نگرفته بود؟
عاليم قاسم اف :به نظر من زندگى نه در آن زمان بد بود و نه الان. انسان ها اگر ناشكر باشند هميشه وضع زندگى خراب است، اما اگر خدا را شكر كنند زندگى هميشه زيباست.
خب به بحث موسيقى برگرديم و اينكه شما چه جايگاهى را براى موسيقى آزربايجان در سطح دنيا متصور هستيد؟
عاليم قاسم اف :مسلم است هر كس كه به اين موسيقى گوش دهد اين موسيقى برايش جايگاه خوبى دارد. من موسيقى آزبايجانى را در جايگاه خوبى مى بينم و با شرايطى هم كه براى جوان ها مهيا شده است و در ها به روى همه باز شده است، اين موسيقى جايگاه خوبى را پيدا كرده است.
شما در كشور هاى زيادى به اجراى كنسرت پرداخته ايد، استقبال مردم دنيا از موسيقى آزربايجان چگونه بوده است و فكر مى كنيد چه عاملى موجب مى شود در كشورهاى غير هم زبان از موسيقى كشور ديگر استقبال مى شود؟
عاليم قاسم اف :استقبال خوب بوده است. به نظر من اينها كه غير هم زبانند به موسيقى گوش مى دهند تا از آن انرژى بگيرند. براى آنها فرقى نمى كند كه من چه غزلى يا چه مقامى مى خوانم آنها مى آيند تا از آن موسيقى الهام بگيرند. ما از خلق و هنر آنها الهام مى گيريم، مردم هم اين الهام را در نظر مى گيرند.
طى اين سال ها چگونه صداى خود را حفظ كرده ايد؟
عاليم قاسم اف :اگر من قدر اين نعمت را نمى دانستم و شب و روز تمرين نمى كردم اين صدا خيلى وقت پيش مرا ترك مى كرد. من تا زمانى كه لازم نشده اين حنجره را نفروخته ام حتى شده با دوستانم به خاطر يك دهن آواز خواندن دشمن شده ام، اما حنجره ام را نفروخته ام. خب حنجره ام هم اگر مرد باشد مرا نمى فروشد.
آيا تاكنون به خاطر پول نوار به بازار عرضه كرده ايد؟
عاليم قاسم اف :بله، براى اينكه به خواسته شركت جامه عمل پوشانيم گاهى مجبوريم كار را با عجله ارائه دهيم.
براى فروش حنجره تان به چه قيمتى راضى هستيد؟
عاليم قاسم اف :هيچ قيمتى ندارد يعنى چنان قيمتى دارد كه بايد خودش را براى خودش خرج كرد.
اما يك عده از هنرمندان به موسيقى فقط با يك ديد اقتصادى نگاه مى كنند
عاليم قاسم اف :اين يك قانون است. همه بايد گذران زندگى كنند اما حدى دارد. اگر زياد اقتصادى فكر كنند هم خودشان از بين مى روند هم هنرشان و هم اينكه بايكوت مى شوند. نمى شود كه من به بهانه گذران زندگى امروز كنسرت دهم، فردا در مترو بخوانم و پس فردا كلاهم را دستم بگيرم و سر چهارراه ها بخوانم.
خب از موسيقى ايران برايمان بگوييد و اينكه چه كسانى را مى شناسيد؟
عاليم قاسم اف :من به آوازهاي اقبال آذر _ طاهرزاده _ ‌ظلي _ قمر الملوك _ قيطانچيان خيلى گوش داده ام، هنگامه اخوان چند آهنگ بسيار زيبا در دوران جوانى اش دارد. الان هم شجريان يك استاد به تمام معنا در موسيقى است و شهرام ناظرى را هم دوست دارم. من صدا ها را خيلى زيبا گوش مى دهم و هضم مى كنم.
شما چه نگاهى به موسيقى ايران داريد؟
عاليم قاسم اف :اين درست نيست كه به يك موسيقى بزرگ با نگاه من نگاه كنيد. اما در هر عصر و دوره اى و در هر كشورى مى شود ديد كه موسيقى فراز و فرود دارد. هيچ وقت موسيقى نابود نمى شود چون كه غذاى روح خلق است. موسيقى مثل جزر و مد دريا است، گاه در آن اوج است و گاه در پايين و اين در هر مورد صادق است حتى در مورد خود انسان.
موسيقى ايران الآن در جزر است يا در مد؟
عاليم قاسم اف :من ترازو ندارم. اما به موسيقى همه خلق جهان حرمت بزرگى قائل هستم. اين اهالى موسيقى هستند كه مى توانند موسيقى را به اوج برسانند يا آن را نابود كنند. اگر موسيقى امروز ايران جايگاه مناسبى ندارد مقصر موسيقى نيست بلكه مقصر هنرمندان هستند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها